Onderwerp: zinkwerk en veldboeket. Of eigen invulling.
In elke techniek is er met beperkt palet te werken. Een beperkt palet kan helpen eenheid in je werk te behouden. Kleurenrijkdom is aantrekkelijk. Echter een te veel aan kleur in de beginfase maakt het lastig het beeld samenhangend te houden. Beter kun je later de kleuraccenten versterken.
Eigenlijk kun je met iedere kleur beperkt palet maken. Zorg voor een koele en warme kleur plus zwart en titaanwit. En mogelijk een contrasterend ondergrond.
Het palet van de Zweed Anders Zorn: gele oker + vermiljoenrood ( toen in eind 19e eeuw)Voor nu cadmiumrood licht + ivoorzwart + titaanwit. In principe kun je hier prachtige kleurenreeksen mee mengen. Groen is wat moeilijk. Gebruik dan paynes grey ipv zwart.
Verder: welke kleuren zien we eigenlijk? Is gras groen of en zien we dat groen dan allemaal hetzelfde? Oncontroleerbaar. Empirist John Locke (17e eeuw) stelde dat vorm de primaire eigenschap is: een bal is rond. Ook als je niet kijkt. ( is dat zo?) Kleur is secundair. Want kleur is afhankelijk van materiaal en kan heel veel gedaanten hebben. Bijv. Een pluizig groen is anders dan glad groen. En deze waarneming hangt samen met de kijker. Dus vond hij kleur een minder van belang zijnde eigenschap.